Kde vzít (a nekrást) fotky pro vaši prezentaci

Autor: Ing. Jana Pěkná

Asi každý z nás ví, že existuje tzv. autorský zákon, který chrání tvůrce před plagiátorstvím a nedovoleným používáním jejich duševního vlastnictví. Ačkoli lidé obecně vědí, že kopírovat filmy a stahovat „na černo“ hudbu se nesmí, ne každý se zamýšlí nad tím, že i různé fotografie, obrázky nebo grafika podléhají naprosto stejnému zákonu. A tak nezřídka vidím, že na webových stránkách, blozích nebo sociálních sítích používají firmy a podnikatelé volně fotografie, které evidentně nejsou jejich.
Tak například jedna nejmenovaná začínající interiérová designérka si vytvořila velmi pěkné a elegantní webové stránky, na kterých uvedla vše potřebné o sobě, svých službách a doplnila to ukázkami svých návrhů a realizací. Potud bylo vše v pořádku. Ale v záhlaví webu na hlavní stránce byla velice efektní pohyblivá galerie obrázků, ve které ovšem byla i fotografie z realizace jiné, již známé a zavedené designérky.Protože ta fotografie byla publikována v médiích, a tudíž byla snadno identifikovatelná, nedovolené použití bylo snadno odhaleno. Stačilo upozornění a designérka fotku odstranila. Mohlo být ale i hůře, kdyby poškozená strana požadovala například finanční náhradu…Nepochybně tu šlo o nevědomost, ať už o původu fotografie, nebo o tom, že pro reklamní účely nelze jen tak jakoukoli fotografii volně použít. Neznalost zákona ale neomlouvá…
Dalším místem, kde jsou často porušována autorská práva, jsou sociální sítě. Například na Instagramu, který je přímo určen pro sdílení fotografií, existuje několik profilů českých firem, které se rozhodly inspirovat své klienty krásnými interiéry, ovšem používají k tomu fotografie, které našly někde na internetu, a ani se neobtěžují odkázat na zdroj nebo autora. Nejenže jim za to teoreticky hrozí postih ze strany autorů těchto fotografií, ale je to hlavně neetické. Jak tedy správně na to?


Komerční účely
Předně je potřeba rozlišit, pro jaké účely hodláte fotografii (ale i kreslený obrázek, vizualizaci, grafiku atd.) použít. Kdekoli jde o prezentaci vás a vaší firmy, je to pro komerční (reklamní) účely. A ano, i vaše webové stránky jsou tu pro komerční účely. Stejně jako různé letáky, bannery, záhlaví vašich profilů na sociálních sítích a podobně. Komerční účely pak samozřejmě jsou i případy, kdy fotografii hodláte použít na výrobu vašich výrobků určených pro prodej – například jako potisk na hrnečky nebo třeba na výrobu plakátů nebo obrazů do interiérů. Jestliže se tedy jedná o komerční účely, nesmíte použít žádnou fotografii, kterou jen tak kdekoli najdete na internetu. Každou fotografii musel někdo vytvořit a má k ní i autorská práva. I když fotku umístil na internet, pořád je jeho vlastnictvím. Váš vlastní obsah a tvorba jsou pro reklamní účely vždy nejlepší. Nemáte-li ale nemáte jinou možnost, například, když začínáte a nemáte ještě co ukázat, není ještě vše ztraceno. Můžete použít fotografie, které mají tzv. licenci Creative Commons (CC), a tudíž je možné je volně používat, případně i upravovat (dle konkrétní varianty licence). Takové fotografie můžete najít snadno pomocí Googlu – stačí zadat klíčová slova do vyhledávače obrázků a potom z menu zvolíte Vyhledávací nástroje, pak Práva k užití a zvolíte buď Povoleno pro opětovné užití, nebo Povoleno pro opětovné použití s úpravami a upravovat). A nebo existuje celá řada fotobank, které podobné fotografie zdarma shromažďují a nabízejí ke stažení. Mezi moje nejoblíbenější (kde mimo jiné najdete i relativně kvalitní fotografie interiérů) patří:
• Pixabay.com – jedno z nejlepších míst s fotkami pro volné využití. Vyhledávání funguje dobře a nabídka fotek je bohatá. Já sama často fotky odsud používám jako ilustrační ke svým článkům. Fotky jsou zde ze všech možných oborů a činností a i interiérů je tu poměrně hodně.
• Freepik.com – když hledáte spíše ilustrace, kresby, počítačovou grafiku.
• Kaboompics.com – tady najdete nepříliš bohatou sbírku, ale zato velmi pěkné a kvalitní fotografie, zejména architektury, ale i interiérů.
• Pexels.com – podobně jako Pixabay nabízí širokou škálu fotek.
• Unsplash.com – opět nevelká, ale velmi kvalitní a stále se rozšiřující sbírka krásných fotografií. Jestliže v nabídce fotek zdarma nenajdete, co hledáte, můžete se obrátit na fotobanky placené.
Tím, že za fotografii zaplatíte, si kupujete „povolení“ použít ji tak, jak potřebujete.
Placené fotobanky mají oproti těm zdarma několik výhod.
- Máte jistotu, že máte skutečně správnou licenci a právo fotku použít dle potřeby. Jestliže například chcete fotku použít na potisk triček, která budeteprodávat, koupíte k tomu patřičnou licenci. Každá fotka má obvykle více různých licencí na výběr, právě podle plánovaného účelu použití. Vždy si proto přečtěte licenční ujednání, než cokoli koupíte.
- Získáte větší kvalitu, ať už třeba lepší rozlišení fotky, nebo lepší kompozici samotného motivu. Do placených fotobank přispívají profesionální fotografové. Zdarma naleznete často fotky amatérů s nevalnou kvalitou. - Ušetříte dost času, protože prohledáváním fotek zdarma můžete strávit hodiny, a stejně nenajdete tu pravou, která by vystihovala vaši značku a styl. V placené fotobance je mnohem větší nabídka a lépe funguje vyhledávání dle klíčových slov.
- Je menší pravděpodobnost, že vámi vybranou fotku použije někdo jiný, třeba konkurence. Fotek zdarma je omezené množství a využívá je obrovské množství lidí z různých oborů. V placené fotobance je větší výběr. Cena fotografií nebývá nijak závratně vysoká, a tak možná dojdete k závěru, že výhody vyváží hodnotu této drobné investice. Ve fotobankách většinou můžete zakoupit fotografii po 1 kuse. Ale výhodnější bývá varianta měsíčního
předplatného, kdy za danou cenu můžete stáhnout neomezeně fotografií. To se vyplatí, jestliže vytváříte velké množství obsahu. A nebo zvolte variantu kreditovou, kdy si koupíte určitý balík kreditů, ze kterého pak čerpáte na nákupy jednotlivých fotografií – i v tom případě vyjde cena výhodněji než při nákupu po jednom kuse. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit například tyto placené fotobanky:
fotolia.com
shutterstock.com
canstockphoto.com


Nekomerční účely
Sem spadá psaní blogových článků a přispívání na sociální sítě. I když u obojího jsme pořád ještě na hraně mezi komerčním a nekomerčním. Přeci jen firemní blog píšeme hlavně proto, abychom zviditelnili sebe a své produkty a služby. Stejný cíl máme v případě sociálních sítí. Je proto třeba vždy rozlišit, jaký druh příspěvku nebo článku na blog píšeme. Pokud by to například byl článek „10 nejkrásnějších interiérů na světě“, pak se nestane nic strašného, když použijete fotografie těchto interiérů v článku, pokud ovšem uvedete autora fotografie a její zdroj, a to ideálně i s možností aktivního prokliku na stránky autora. Jestliže, ale píšete článek „10 marketingových tipů pro designéry“, který doplníte jednou fotkou ženy u počítače, tak tato fotka už buď musí být zakoupená ve fotobance, nebo musí mít licenci pro volné použití a dle druhu licence musíte případně uvést autora nebo zdroj. A na sociálních sítích by bylo dobré uvádět vždy autora ideálně i s odkazem na jeho profil nebo na původní článek, jeho webové stránky a podobně.
A ještě malá poznámka na závěr. Jestliže používáte pro hledání vaší inspirace Pinterest, platí o fotkách, které tam najdete, to samé jako o jakýchkoli jiných. Tedy nepoužívat pro reklamní účely, v případě použití na blog nebo na sociálních sítích vždy uvést zdroj. A nestačí napsat jen „zdroj Pinterest“. Měl by to být aktivní odkaz, kterým se lze prokliknout na původní fotku, a nebo ještě lépe: Dejte si tu práci a z Pinterestu se dopátrejte původního autora a uveďte odkaz přímo na něj. Buďme i na internetu slušní a respektujme práci ostatních.


Creative Commons
Je soubor licencí, které, zjednodušeně řečeno, umožňují autorovi rozhodnout se, zda jeho dílo bude veřejně přístupné a za jakých podmínek. Díla s označením CC0 (Public Domain) jsou vlastně bez licence. Znamená to,
že se autor vzdal autorských práv, daroval své dílo veřejnosti a dílo je volně k dispozici k libovolnému nakládání, komerčnímu i nekomerčnímu, a není nutné autora nikde uvádět. Dále existuje 6 variant licencí (CC BY, CC BY-SA, CC BY-ND, CC BY-NC, CC BY-NC- -SA, CC BY-NCND). Pro všechny souhrnně platí, že dovolují dílo šířit, ale zároveň vyžadují, aby byly uvedeny při použití údaje o díle (většinou autor nebo původ díla). Kdybyste chtěli takové dílo použít, vždy si zkontrolujte, o jakou licenci se jedná. Některá díla lze využít pro komerční (reklamní) účely, některá nikoli. Některá díla lze upravovat, některá ne. Fotografie můžete vyhledávat online mimo jiné na
search.creativecommons.org.
Více informací najdete také na www.creativecommons.cz
Další články o podnikání (nejen) v interiérovém designu najdete na www.janapekna.cz/blog



zpět na seznam
---------------------------------------------------------------------------------------------- Tracking Code: Standard (Asynchronous) ----------------------------------------------------------------------------------------------