Potřebuje designér marketing a k čemu vlastně je?

Autor: Ing. Zdeněk Blažek, MBA

Cítíte, že vaše bydlení potřebuje změnu? A co konkrétně byste chtěli změnit? To jsou zřejmě otázky, jež pokládá nejeden designér svým zákazníkům. Jak ale takové zákazníky zaujme a získá do pozice svých klientů? A je jich pro každého dostatek? Co když jsou určité činnosti, jako je marketing a marketingová strategie, které pomohou i těmto potřebám. Mít více dobrých zakázek i spokojených klientů. Marketingem můžeme nazvat něco, za co je zákazník ochoten zaplatit v případě, že byl k tomu vyzván. Laicky řečeno, marketing je základ každé rovnice, kde na konci najdeme uspokojení potřeby zákazníka. V marketingu bychom měli hledat pozitiva. Proto je marketingem to, čím zákazník vnímá přidanou hodnotu výrobku nebo služby, které potřebuje.


Marketingový plán
Do marketingu lze zahrnout všechny aktivity spojené s naším byznys plánem. Důležitým dokumentem každého podnikatelského plánu by měl být i marketingový plán, který vychází z marketingové strategie a říká nám: kde, co, za kolik a komunabídneme/prodáme a kolik na tom vyděláme. Do marketingových aktivit dnes můžeme zahrnout téměř vše od vizitek přes nákladné kampaně v nejrůznějších mixech až po proslov na nějakém workshopu nebo při přebírání prestižního ocenění.


Kdy začít?
Marketingový plán neřeší přes 80 % subjektů, jež podnikají. Proto už vytvořením plánu se výrazně odlišíte. A neměli byste nic podcenit od samého začátku. Máte-li plán a jasné aktivity, které musíte již od startu začít dělat, máte lepší start a ve velmi krátké době i výsledky. Jen takový marketingový plán může usnadnit spoustu času i peněz, tedy jestliže je dobře zpracovaný a reflektuje činnost s vizí či posláním podnikatele. Marketingový plán vám zaručí, že rapidně snížíte rizika podnikání své firmy. Nejen že si zajistíte stabilní zakázky a do budoucna vyšší zisky, ale zároveň přispějete k plnění dlouhodobých cílů svého podnikání. Soustředíte svůj marketing tam, kde vám přinese nejlepší možné výsledky. Nebudete zbytečně plýtvat penězi na nefungující nebo trendy marketingové aktivity, které vám nedávají smysl nebo jim nerozumíte.Zjistíte, jak využít svých silných stránek a jak se díky nim snáze prosadit proti své konkurenci. V neposlední řadě lépe porozumíte svým zákazníkům a jejich potřebám. Stále platí, že zákazník je pán. Vy vlastně svého zákazníka budete znát, jako kdyby to byl Váš „kamarád“. Ano, můžete to vše udělat kdykoliv potom, ale šanci máme v podnikání většinou pouze jednu, tak proč ji nevyužít.


Marketingové minimum designéra
Rozhodně by se mělo začínat vizí nebo posláním konkrétního designéra. Proč se do toho vlastně pouštíte.Každý chce něco jiného, každý má jiné plány a podle těchto hodnot se teprve dostáváme k marketingové strategii a následně plánu. V tomto plánu bychom měli být i schopni odpovědět si na otázku, jaké produkty nebo služby nabízíme, zda známe našeho zákazníka a za jakou cenu mu prodáváme. Jestli nástroje naší propagace cílového zákazníka vůbec osloví nebo jestli je zákazník s našimi službami spokojen a jak o něj pečovat. Když půjdeme selským rozumem, pak bychom se měli ptát.Jak vnímám svoji značku, pro koho to dělám, kde je moje cílová skupina, jak k ní komunikuji, kdo jsou moji konkurenti a jak se od nich odlišuji. Na začátku je potřeba definovat, jaké hodnoty od své značky očekáváte a jaké si skutečně přejete, aby měla.


Marketing a jeho cena
Ve většině případů jsou největší obavy z velkých rozpočtů na marketing. Marketing je pořád v dnešní době vnímán jako něco, co musí být drahé, co zabere spoustu času, co musí řešit spousta lidí a co se nedá měřit nebo pochopit. Ano, obavy jsou jistě namístě, ale ve většině případů si je nutné uvědomit, že kvalitní marketingový plán je vázaný na lidi, rozpočet, marketingové kanály a priority. Pak jde všechno snáz.Důležité je se toho nebát a hlavně začít. Odborníků na českém trhu přes skutečně dobrý marketing a osobní branding je víc než dost.


Doporučené kanály
Facebook. Jednoznačně. Už to dávno není místo převážně náctiletých dětí bez životních hodnot. Facebook urazil obrovský kus cesty. Loni oslavil deset let na trhu. Jen za poslední dva roky nadělil marketérům tolik možností, že z toho až srdce radostí zaplesá. Facebook dnes směle konkuruje také televizi a s jeho zaměřením na video se letos ještě dočkáme příjemných změn. O tom, že porazí YouTube, si už šeptají vrabci na střechách. Už jenom videoreklama na mobilu má v průměru o 82 % větší zaujetí než ta televizní. Zkuste proto mobilní videona Facebooku a vytvořte kvalitní obsah exkluzivně jen pro Facebook, který bude z pohledu výkonu i ROI daleko zajímavější než klasické ATL kampaně. Nemáte čas na nic ostatního a jen uvažujete o jedné marketingové aktivitě? Věnujte se Facebooku naplno (včetně reklamy) a máte vyhráno. Na Facebooku je dnes váš klient.


Youtubeři & blogeři
Fenomén těchto skupin „umělců“ ještě neskončil. A jen tak neskončí. Primárně oba fenomény pořád generují poměrně dost obsahu, který stále funguje. Ano, boom blogerů není dnes tak silný jako youtuberů, ale tzv. Influencer marketing teprve začíná a je nutné si na něj zvyknout a jako první ho umět správně využít. Obecně ale velký pozor na spolupráci s youtubery, může se to obrátit proti vám. Stačí se podívat, co dokáží youtubeři mezi sebou, a pak je jasné, jaká je jejich moc v rukou internetu.


Rada na závěr
Vše si na začátku dobře promyslet. Uvést na trh jen to, co bude kvalitní, bude mít prokazatelně přidanou hodnotu a bude v něčem unikátní. Dále snažit se nepodcenit sílu správně nastavené marketingové strategie se zaměřením na danou cílovou skupinu (váš potenciální klient) pro kterou všechnu aktivitu vytváříte. Nebát se vše testovat (A/B), a vše detailně vyhodnocovat. A hlavně vytvářet skvělý obsah a účinně ho cílit (Facebook reklama). Navíc dostatečně komunikovat se zákazníkem a dělat vždy něco navíc a trochu jinak.


O autorovi
Ing. Zdeněk Blažek, MBA
Zdeněk se marketingu věnuje naplno od roku 2008. Je konzultantem a expertem na strategický marketing, kde se i jako vystudovaný ekonom detailně zabývá vytvářením marketingových strategií v souladu s fungující marketingovou optimalizací. Pomáhá s budováním i řízením značek či jejich vhodným rozvojem. Vše s nezaměnitelnou vášní pro inovativní vizuální identitu. V roce 2015 se na základě dlouhodobě dosahovaných výsledků v 360st. marketingu stal nejlepším českým marketérem a získal ocenění Czech Marketing Awards (Master Cork). Neustále hledá zajímavé a inovativní projekty, které mají potřebu změnit svět. I proto miluje startupy a vše kolem budoucnosti.



zpět na seznam