Sociální sítě – ano, nebo ne?

Autor: Ing. Jana Pěkná

Zdá se mi, že sociální sítě jsou v poslední době považované za „svatý grál“ marketingu a jsou všeobecně doporučované jako nejlepší nástroj, jak se zviditelnit a získat nové klienty. Opravdu jsou ale sociální sítě tak skvělé? Skutečně stačí založit si web, k tomu facebookové stránky nebo Instagram, sdílet obsah a zákazníci se jen pohrnou?

Odpověď asi tušíte. Samo o sobě to nestačí. Nic totiž není zadarmo. Ani sociální sítě ne. Vždy je potřeba něco investovat, ať už peníze, čas, nebo energii. A právě čas a energie jsou v případě sociálních sítí potřeba nejvíce. A to, že sociální sítě jsou skvělým nástrojem, jak se zviditelnit zdarma, už také neplatí.

Pojďme se tedy podívat třeba na nejpopulárnější sociální síť – Facebook – z pohledu marketingu pro interiérového designéra nebo studio.

Pravda je, že firmy a marketéři Facebook milují, protože tam mohou velmi snadno najít svou cílovou skupinu a přímo ji oslovit. To v klasické reklamě tak snadno nejde. Vytvořit si svou stránku na Facebooku a vkládat obsah je zdarma, takže to vypadá velmi snadně. Hlavní „ale“ je nicméně právě v tom, že musíte naprosto přesně vědět, kdo je vaše cílová skupina a po čem touží. A tady se nevyplatí být příliš obecný. Nestačí si tuto skupinu definovat stylem „žena, 25 až 39 let, žijící ve městě, která zařizuje bydlení“. Takových budou na Facebooku statisíce. Ale vážně myslíte, že každá taková žena je ochotná investovat do služeb interiérového designéra? Musíte být mnohem mnohem specifičtější. A tak třeba přijdete na to, že váš ideální zákazník je někdo, koho spíše potkáte (a snadněji oslovíte) někde na nějaké akci podnikatelů, na přednášce o feng šui nebo ve vaší škole či školce, až budete vyzvedávat děti. Více o ideálním zákazníkovi včetně skvělého cvičení, které vám ho pomůže najít, si přečtěte online na bit.ly/idealni-klient.

Jestliže nicméně zjistíte, že vaše cílová skupina skutečně na Facebooku je a aktivně ho využívá, super! Ale ještě není vyhráno. Interiérový design je osobní služba, jde při ní o vztah s vaším klientem. A tak si musíte důvěru u vašeho publika na sociálních sítích vybudovat.

Navázat s lidmi právě ten vztah. A to nějaký čas trvá. A může to trvat třeba i rok... Takže jestliže s podnikáním začínáte, určitě nemůžete spoléhat jen na sociální sítě. Musíte hledat zákazníky i „klasickou“ cestou osobního kontaktu v reálném světě. A v mezičase budovat svůj Facebook, který možná v budoucnu může off-line marketing a aktivity převzít.

Důležité je také si uvědomit, že na sociálních sítích nemůžete prodávat. Alespoň ne pořád. Jestliže sami využíváte třeba právě Facebook, uvědomte si, proč na něj chodíte. Chcete se nejspíš pobavit, podívat se, co dělají přátelé, co je nového, inspirovat se... Určitě vás nenapadne jít se podívat na Facebook, když potřebujete interiérového designéra. I když možná ano – ale to uděláte tak, že se na Facebooku zeptáte svých přátel, jestli by vám nějakého designéra nedoporučili. A v tom to spočívá. Když designér nelenil a budoval na Facebooku svou komunitu přátel a fanoušků a někdo z vašich přátel ho už zná a má k němu důvěru – pak vám ho doporučí.

Takový designér ale musel ukázat, že je profík ve svém oboru, že ví, o čem mluví. Musel pravidelně a často dávat zdarma tipy a rady, jak něco v domácnosti udělat, zařídit, sladit, a mezitím tu a tam přidal nějakou pozitivní referenci od klienta...

Tudíž – reklama na Facebooku nefunguje v té „klasické podobě“, kdy napíšete inzerát, ve kterém propagujete sebe a své služby. Takové reklamy uživatelé Facebooku přelétnou bez zájmu (a možná je i naštvete). Mnohem lepší je zamyslet se nad tím, co váš ideální zákazník potřebuje. Co ho trápí? Co pořád řeší a s čím si neví rady? A pak mu to v (i placené) reklamě na Facebooku dát. Může to být odkaz na nějakou inspiraci, užitečné rady a tipy, e-kniha ke stažení a podobně. A až když lidi tímto svým obsahem zaujmete a stanou se vašimi fanoušky, pomalu je můžete měnit v zákazníky.

S tím souvisí, že musíte mít jasný cíl. Co vlastně od sociálních sítí chcete? Jistě, ve finále to je nový zákazník. Ale co má člověk udělat, když na vás na Facebooku narazí? Má se stát vaším fanouškem? A co s ním potom dále? Nebo se má prokliknout na váš web? A co tam má udělat? Zavolat vám? Zapsat se k odběru newsletteru? Musíte mít jasnou strategii a cestu, kterou má fanoušek projít, aby se stal zákazníkem.

Dalším problémem sociálních sítí je, že nejste jejich vlastníky. Jen využíváte cizí platformu. A její vlastník si může kdykoli (a často to také dělá) měnit podmínky. Už teď Facebook funguje tak, že příspěvky, které sdílíte na své firemní stránce, vidí jen zlomek z vašich fanoušků. Musíte příspěvek propagovat (tedy zaplatit), aby ho viděli všichni. Tato změna citelně zasáhla spoustu stránek, které měly už vybudovanou velkou základnu fanoušků.

Instagram zase nedávno přestal příspěvky na zdi řadit chronologicky, tedy popořadě tak, jak je někdo přidal, ale podle svého vlastního algoritmu. Takže váš příspěvek může klidně někam zapadnout a nikdo ho neuvidí. Chcete hrát podle těchto pravidel? Jestliže ano, je to v pořádku. Ale doporučuji, abyste měli vždy ještě něco svého, co je jen a jen ve vaší režii. Například blog na vašem webu, který vám nikdy nikdo nevezme a navíc ho můžete využít právě na nasměrování fanoušků ze sociálních sítí k vám na web.

Shrnuto a podtrženo: co dělat, aby vám marketing na sociálních sítích fungoval?

• vědět, na koho cílíte, mít jasnou strategii

• být konzistentní, sdílet pravidelně, často (i několikrát denně!) a hlavně vydržet

• ze začátku podnikání se (jen) na sociální sítě nespoléhat

• brát sociální sítě jako nástroj komunikace s lidmi a místo, kde můžete nezištně pomáhat, radit, inspirovat, ukázat svou profesionalitu a také lidskou stránku – nikoli prodávat. Tady platí staré otřepané „Lidé nakupují u toho, koho znají“. Dovolte jim, aby vás skrz sociální sítě poznali.

Když ale z výše uvedeného usoudíte, že se nemůžete nebo nechcete sociálním sítím naplno věnovat, svět se nezboří. Existují i jiné způsoby, jak o sobě dát vědět...

Založte si ale každopádně profil, třeba na dvou sítích (opět tam, kde jsou vaši zákazníci). Pomůže vám to totiž trochu ve vyhledatelnosti vaší firmy na internetu. V profilu uveďte všechny důležité kontaktní informace. A tu a tam něco nasdílejte, jen aby váš profil nebyl úplně prázdný a nevypadalo to, že vaše firma nefunguje. Nečekejte ale v tomto případě žádné zázraky a frontu zákazníků u vašich dveří. Opravdu to jen trochu pomůže v budování důvěryhodnosti vaší značky.

A kterou sociální síť pro váš marketing zvolit?

Sociálních sítí existuje celá řada. Z mého podhledu je ale pro obor interiérového designu v českém prostředí zajímavých jen pár, hlavně

• Facebook

• Instagram

• YouTube (jestliže budete vytvářet videa)

• LinkedIn (jsou-li vašimi zákazníky firmy)

Kterou si tedy vybrat? Rozhodně ne všechny! Vyberte si jednu, maximálně dvě, kde skutečně jsou vaši zákazníci a která vás bude i bavit. Je to běh na dlouhou trať, budete se tomu hodně věnovat, zabere to čas. Dělejte raději jednu věc pořádně než spoustu jen na půl. A nezapomeňte, na sociálních sítích jde o vašeho ideálního zákazníka, ne o vás! 

Více o sociálních sítích pro designéry si přečtěte na bit.ly/designer-site.

Pozor!

Když využijete placenou reklamu na sociálních sítích a nejste plátci DPH, musíte se zaregistrovat jako „Identifikovaná osoba k DPH“. Je to proto, že sídla firem, u kterých si takto reklamu kupujete, jsou v zahraničí. Cena, kterou tak zaplatíte, bude vyšší o 21 % DPH, a odvedete ji do státní pokladny. Více o tom viz například www.jakpodnikat.cz/adwords-dph.php. Platí to samozřejmě nejen pro sociální sítě, ale pro nákup jakékoli elektronické služby ze zahraničí.

www.janapekna.cz



zpět na seznam
---------------------------------------------------------------------------------------------- Tracking Code: Standard (Asynchronous) ----------------------------------------------------------------------------------------------