LUSITO- – hravý příběh značky

Autor: Ing. Diana Turinová

Potřebuje design marketing, nebo naopak marketing potřebuje pro svůj úspěch design? Může fungovat  jedno bez druhého? A jak se navzájem ovlivňují? Zkusila jsem si to na vlastní kůži, shoda různých náhod.mě dovedla k vytvoření vlastní značky i vlastního designu.


MŮJ PROJEKT
Lusito se zrodilo jako česká značka zaměřená na dětské interiéry, která se postupně rozrostla: od vybavení studentských pokojů až po osvětlení a doplňky do celého bytu. Hlavním cílem bylo vytvořit ucelený koncept interiérového vybavení, který by nabízel různé druhy nábytku a doplňků sladěných pomocí barev a detailů do jednotlivých kolekcí tak, aby při zařizování interiéru nemusel klient nebo designér pracně hledat jednotlivé kusy, které by se k sobě hodily. To mi vždy v předchozích projektech chybělo a spoustu času jsem trávila hledáním vhodných kombinací a doplňujících materiálů. Další myšlenka byla zopakovat nápady a design již uskutečněných projektů a použít je v příštích návrzích a realizacích, vyvinout tak typizované produkty dětské ho nábytku a doplnit je vždy řešením na míru podle daného prostoru. Nápad byl na světě, ale podaří se uplatnit předchozí zkušenosti z oblasti obchodua marketingu ve vlastním projektu? Díky tomu, že původní záměr byl na projektu spolupracovat, bylo mým úkolem celý projekt zpracovat nejprve z marketingového a obchodního hlediska. Zaměřila jsem se na podrobný průzkum nabídky na trhu, českém i zahraničním. Zajímalo mě, zda je na trhu prostor pro můj projekt a zda by přinesl to, co v nabídce jiných firem chybí.Na základě rešerše bylo jasné, že síla a přínos by měly být v komplexnosti nabídky, originálním řešení a v barevné provázanosti konceptu. Zpracovala jsem podrobný marketingový i finanční plán celého projektu.


PROČ LUSITO?
Bylo třeba vymyslet název, který by se hodil k dětské veselé a barevné značce, byl výstižný, dobře zněl a byl zapamatovatelný. Od začátku bylo zřejmé, že se vše točí okolo hraní. My si chceme s návrhy pokojíčků vyhrát a chceme, aby si v nich děti rády hrály. A jak chceme značku pojmenovat – hezky česky, nebo nějak víc světově? České výrobky teď „frčí“, ale zároveň chceme vybudovat značku, která bude mít potenciál i pro zahraniční trhy. Po různých variantách přišel nápad podívat se do latinsko-českého slovníku – a bylo to. Hrát si se latinsky řekne lusito!
Hravý název rozjel sérii nápadů a konečně byl prostor pro kreativitu. Vzala jsem tužku, papír a začaly vznikat první skici.Některé zůstaly téměř beze změny, nad některými probíhaly diskuse s dodavateli materiálů a výrobci, o některých jsem se bavila jen tak s přáteli, každá debata mě posunula o kus dál. Postupně během několika měsíců vznikla první kolekce nábytku, osvětlení, čalouněných doplňků, koberců, nástěnek a dalšího vybavení a dekorací. Barevnou inspiraci často čerpám u módních značek. To je prostředí, kde jsem se v minulosti pohybovala, jsem zvyklá barvy kombinovat a znám, jak na ně zákazníci reagují. Podobně jako v módě řeším detaily, ozdobné aplikace, etikety i balení zboží, což spoluvytváří přidanou hodnotu. V dětském Lusitu se často inspiruji barevnými kolekcemi značky Gant.


JAK O SOBĚ DÁT VĚDĚT?
Jakým způsobem začít značku komunikovat a budovat image? Připravovali jsme webové stránky a e-shop. Proto bylo potřeba vyfotografovat kvalitní produktové i imageové obrázky a vytvořit zajímavý textový obsah webu. Pro další komunikaci jsme začali využívat sociální síť Facebook, postupně jsme přidali Instagram a Pinterest.
Poměrně narychlo se mi naskytla nabídka zúčastnit se jarního veletrhu Design. Je pravda, že veletrh sám o sobě rozdělí zákazníky a většina z nich ho pak navštíví i se zájmem dříve nebo později nakoupit. Od té doby Lusito pravidelně každý půlrok vystavuje na výstavišti v Praze-Letňanech.


ROZRŮSTÁME SE
Na další veletrh už jsem chystala novou kolekci, a sice teenagerskou. Chtěla jsem využít nové látky se zajímavými motivy a také ukázat, že Lusito není jen pro malé děti. To byl první krok, který měl za cíl postupně uspokojit další požadavky zákazníků a nabídnout jim i vybavení do ostatních částí bytu, zejména osvětlení. Výrazné barvičky v dětské kolekci mě bavily a baví doteď. Ale stále mi chyběl prostor pro moji další oblíbenou paletu a na té jsou různé krémové a smetanové odstíny, pudrové tóny, padesát odstínů nejen šedi. Také inspirace v módě, ale u oblíbených značek jako Max Mara, Calvin Klein nebo Marc O’Polo. Trošku jsem začala pokukovat po ostatních částech bytu, kde by byl prostor pro eleganci a nadčasovost.
A opět jsem nemusela vymýšlet všechno sama. Byli to zákazníci, kteří mi dali ty správné podněty. Jednak to byly čím dál častější požadavky na výrobu stínidel na stávající stojací lampy, ale také celá svítidla , stojací i stolní. Začala jsem tedy pracovat na designu vlastní stojací lampy a měla jsem jasno, že podstavec bude masivní trojnožka a základní provedení podnože bude z dubu. Šlo o to, pohrát si s tvary a křivkami a také s detaily, díky kterým zaujme a bude výjimečná.
S první zpětnou vazbou jsem se setkala poměrně brzy. S jednou stálou zákaznicí z Moravy jsem řešila objednávku po telefonu a ona se mě zeptala, co máme ještě za novinky, které by se jí hodily do interiéru. Poslala jsem jí ukázku 3D návrhu lampy a ona mi odpověděla, že tu rozhodně musí mít doma. Společně s prototypem jsme tedy hned vyráběli první objednaný kus. Přestože cesta vždy nebyla takto jednoduchá, stojací dřevěná lampa se stala ikonou kolekce pro dospělé. Bylo nasnadě přidat do nabídky další kousky, které by lampu dobře doplňovaly a navnadily zákazníky k dalším nákupům. Do této kolekce, která v názvu nese můj podpis Di’sign, přibyla opět na poptávku od zákazníků stolní varianta lampy Tripod mini, sedací nábytek a dekorační polštáře. Di’sign mi dává prostor pro práci s krásnými materiály, luxusními látkami, umožňuje vytvářet další minikolekce.


DŮLEŽITÉ JE NAJÍT ROVNOVÁHU
Největší radost však mám, že nyní po třech letech od úplného začátku, je zájem zákazníků celkem rovnoměrně rozdělený mezi dětskou a dospělou kolekci. Ti, co dříve zařídili dětské pokoje, po čase přicházejí a vybírají něco nového do obývacího pokoje či do ložnice. A naopak ti, které oslovily lampy a kolekce Di’sign, se už těší, až budou zařizovat dětské pokojíčky. Od začátku jsem chtěla, aby sortiment byl pokud možno vyvážený. Budovat hodnotu značky a dostávat ji do povědomí zákazníků. Stabilizovat ekonomickou situaci firmy. Ještě zdaleka není vyhráno, cíle se plní pomalu a jistota je zatím v nedohlednu. Během celé té doby se moje pocity vznášely a padaly, střídaly se euforie a pochybnosti a to trvá do dnes. Je ale potřeba soustředit se na to, co můžu ovlivnit. Věřit tomu, co dělám. Není nutné studovat marketingové bible a poučky. Důležité je řídit se srdcem a selským rozumem a chtít se posunout dál.
Ať chceme, nebo ne, design a marketing jsou kreativní obory, které jsou vzájemně propojené, a měli bychom je vnímat a stavět vedle sebe při vytváření nového produktu i celé značky. Jedině tak vznikne silné spojení, které hodnotu značky pozvedne a má šanci ovlivnit kulturní vnímání spotřebitele – a to by mělo být cílem každé firmy působící nejen v oblasti designu.

www.lusito.cz



zpět na seznam